doporučuji:
Filmy online

'Allo! 'Allo! (britcom Haló, Haló)

'Lost

filmpub

www.bundastránky.cz

Simpsonovi

Jsem do tebe blázen (Mad About You)

www.newyorkrangers.cz

ocenění:
Cil Dne

Tip Dne

bannery:
bannery na vaąe stránky

napsali

Křest knihy Ally McBealová - průvodce seriálem (sepsala miimo)
Ally McBealová: "I právničky mohou mít pořádná prsa" (show!)
Autor Ally McBealové je Dietlem Ameriky (Lidové Noviny)
Herec Robert Downey Jr. byl odsouzen ke třem letům podmíněně (LN)
Ally McBealová čeká na svou Emmy (Lidové Noviny)
Ally McBealová: Žena na pokraji nervového zhroucení (show!)
Calista Flockhartová se zamilovala
(iDnes)
Calista Flockhartová zoufale potřebuje chlapa (SPY)
Calista Flockhartová: Nejhubenější a nejkrásnější (SPY)
Robert Downey Jr. dostal vyhazov z Ally McBealové (Pauza)
Australanka bez vkusu (Právo)
Co chybí Ally a Calistě? (Vlasta)
Hollywood má u nohou (Právo)
Flockhartová: Fajn kost a prima kůže (Mladý svět)
Ally - kult, vztahy, sex. A kvalita... (inZine.cz)
Ledová královna Lucy Liu (Rolling Stone)
S kým usíná Ally McBealová? (Květy)
Calista Flockhartová adoptovala chlapečka (ČN)
Ally McBealová konečně našla muže (Pauza)
Vymře Hollywood na hubenost? (ČN)
Lucy Liu: Číňanka v říši divů (SPY)
Sexappeal 7 - Calista Flockhart (sex.namodro.cz)
Ally McBealová a ženy kolem ní (TV Magazín)
Ally McBealová: vítejte v prestižním klubu (Pauza)
Ally McBealová
(Kinofil)
Vychudnutáprávnička (MOMENT)
Calista Flockhartová: Hubená anorektička? (SPY)
Sexyženy: Lucy Alexis Liu (Esquire on-line)
Sexyženy: Portia de Rossi (Esquire on-line)
Calista Flockhartová: Nevinná Lolita (Style)
Peter MacNicol: Tichý komik Piškot (SPY)
Televizní polibek slávy (Týdeník Televize)
Ally zvládne všechny trable (Blesk)


 

Ally McBeal

Ally - kult, vztahy, sex. A kvalita... (inZine.cz)



Nejsem gaučový maniak – telku mám sice rád, když se nudím, rád mučím tatranku a přepínám. Ale málokdy mě něco donutí k tomu, abych natěšeně čekal s programem v ruce u obrazovky a odpočítával minuty. A Ally McBealová to dokázala.
Během každého dílu jsem dostal pár sadomasek od přátel, kteří na ní také ujíždějí, a první větou většiny pátečních setkání poslední doby byla (místo pozdravu a prosby o cigáro) otázka: „Viděl jsi poslední Ally?” Tahle malá televizní vztahová bible měla a má úspěch srovnatelný s legendárním M.A.S.H.. To není samo sebou. Jak se to Davidu E. Kellymu, úspěšnému seriálovému tvůrci, který se producentsky a autorsky podílel už na seriálech Chicago Hope a Picket Fences, povedlo?

Zdánlivě jednoduše: Kelly je dobrý. A Ally McBealová je jiná. Jiná, jiná, jiná. V tom je ten fór.

Prostor, do kterého Kelly svůj seriál nacpal, je zdánlivě zoufale naplněný k prasknutí. Sitcom o vztazích, určený divákům mezi dvaceti a pětatřiceti lety... Kolik takových běželo, kolik takových běží? Kelly s konkurencí ovšem velmi vtipně vyběhl – a položil na lopatky i takové seriálové monstrum, jakým jsou populární Přátelé. Seriál, kterému dal vzniknout, je totiž natolik odlišný od všech ostatních sérií vtipných půlhodinek, že si Kelly může hrdě zabušit do prsou, řka: „Stvořil jsem novou generaci sitcomu.” A bude mít pravdu.

Ally je „nová” v mnoha směrech.

Schéma je podobné jako u mnoha starších seriálových kousků: Hlavní hrdinka, skupinka přátel s proplétajícími se osudy, pevné a „univerzálně” využitelné prostředí (v tomto případě tedy nikoli polní lazaret, elitní nemocnice, obývák, kolej, výčep či fara, ale právnická firma), co díl, to víceméně uzavřený příběh s jemný přesahem do dalších pokračování. A navrch řádná dávka humoru, hlášek a životních pravd.

Nápaditost seriálu je především v dokonalém využití těchto jednotlivých puzzlíků, ze kterých se sitcom skládá, a v tom, že tento seriál krouží okolo mnoha mediálních „tabu”, kterých se s bravurou rodinného psychiatra tu lehce dotýká, tu je natvrdo boří.

Základem Ally je ovšem bytelně dobrý příběh. Bez skvěle napsaných scénářů, bez výborných příběhů, by veškerá další tvůrčí invence nebyla k ničemu. Největším magnetem na Ally McBealové je to, že seriál jde vztahům a problémům, které s nimi všichni řešíme, tvrdě po krku – vtipně, trefně, bez skrupulí. Jeden by řekl, že až bezohledně... Nevím, jak jiným, ale já se často přistihl u toho, že mezi lehce hořkými či skutečně pobavenými úsměvy a výbuchy zmateně ryji prstem do gauče a říkám si, že tohle, tohle jsem přece vůbec nemusel vidět a slyšet, to si klidně mohli ti parchanti odpustit. „Kdo jim o to stojí?” Patrně všichni, co to sledují…

Kelly a jeho scenáristická parta jdou na věc skutečně zostra – mnoho klíčových okamžiků přesunují na společné firemní záchodky, místo veskrze intimní, kde si hrdinové před zrcadly vyřizují mnohé s jinými i sebou samými. (Kdo z nás kdy nestál před zrcadlem, ve snaze otestovat si klíčové věty, grimasy, pohyby?) K vyjádření pocitů se životem zápolících postav využívají filmových zbraní, zrozených z humusu postmodernistických filmových legrácek 90. let – animace a zvuky (mlsný jazyk milé solitérky Ally; Ling a stoneovské mručení útočícího predátora…) zcela bezpečně mapují situaci ohledně pocitů hrdinů a s razancí indického chilli dávají Ally nezaměnitelný šmak. Podobnou roli hraje v seriálu také hudba – ta tu už není v pozici podbarvující kulisy, ale přímo vstupuje do děje. Hrdinové si zpívají, tančí, mají své osobní písničky. Forma a obsah, řekl by moudrý intelektuál, se zatraceně dobře a invenčně doplňují.

Cílem každého seriálu je zasáhnout co nejširší spektrum diváků z cílové skupiny. I blb musí pochopit, oč jde, i „náročnější divák” si musí přijít na své. Černý i bílý, žena i muž, sebevědomý i frustrát, romantik i falokratický sexista musí vědět, že „tahle storka je pro něj”.


Tvůrci Ally McBealové jsou v tomto ohledu jednoznační machři.

Každý díl sestává z několika dějových linií – řeší dva tři problémy takříkajíc v „hajzlíkové rovině”, a tento životní rozměr je doplněn o obecnější, společenský problém, reprezentovaný nějakým tím více či méně absurdním soudním líčením. Budiž s uznáním konstatováno, že všechny vytvářejí dohromady sevřený příběh. (To se většině konkurenčních seriálů většinou nedaří – buď jejich epizody drží jednu jedinou linku, nebo se rozjíždějí do stran jako lyže nestabilního začátečníka.) Pro pochopitelnost, snazší stravitelnost je vše protkáno někdy až neskutečně vtipnými a trefnými hláškami a bezvadně pointovanými dialogy. Konkurenci může u mě Kelly hledat snad jen v osobě Andrzeje Sapkowského… Právě hlášky bublající životem a „malými velkými pravdami” dělají z Ally jakousi vztahovou bibli – tesat do kamene, říkám si někdy.

Ally je navíc genderově velmi korektní – hlavní hrdinka je sice baba, ale seriál nenadržuje ani hezčí, ani hloupější polovině lidstva. „Všichni máme problémy,” říká Ally. Ženské s chlapy, chlapi s ženskými. Jedni nerozumí druhým a druzí prvním. Všichni rozumět chtějí a potřebují. Jsou na tom stejně… Žádná schematičnost a la cosmopřístup. Bod plus. Touhu ujistit se, že druhé pohlaví je mnohdy stejně zblblé a nejisté, jako to mé, máme v sobě všichni.

Ally je v tomto korektní, i co se „lidského materiálu”, který rozehrává dějové hry, týče. A jistým způsobem i vyčerpávající. Hlavní hrdinka, Ally (Calista Flockhartová), je osamělá, citově založená žena, která ne a ne najít toho pravého. A že to je právě to, co chce a potřebuje, ví nezasvěcený divák po prvních pěti minutách svého vstupu do rozjetého seriálového vlaku… „Chci, co nechci, a nechci, co chci. A ke všemu nevím, co vlastně chci a co nechci.” Ta věta je zatraceně přesná…

Ostatní postavy Ally doplňují – mozaika lidských typů je tu, řekl by jeden, vlastně kompletní. Machoidní Richard „Popojedem” Fish; naturální, tygří, sebevědomá, leč stejně jako Ally osamělá Renée; všechny frustráty světa zastupující John „Piškot” Cage a jeho zdánlivě naprosto nepřiměřená láska, žurnálová bloncka s intelektuálním převisem Nelle („Tu ženskou musí každá jiná baba nenávidět…”); cizími životy žijící pavlačová pipka Elaine; zdánlivě bezproblémová manželská dvojka Billy & Georgia; veskrze podivná a pro většinu mužů naprosto nepochopitelná Ling Woo. Tak jako v seriálových situacích, i mezi postavami by si každý divák měl najít to své.

Nejsem si vůbec jistý, kdy se může sitcom tohoto formátu vyčerpat – respektive kdy se vyčerpají jeho tvůrci. Únava a nedostatek dostatečně silných a nosných témat ale jednou přijít musí. Zatím si Ally kvalitu sebevědomě drží, jak dosvědčuje její komerční úspěch i řada cen, které její tvůrci obdrželi. Ve Státech na konci října nastoupila nová, čtvrtá řada (český divák čeká na třetí), a – jak se zdá – společnost Fox zatím sází na lehkou, postupnou proměnu seriálu (sex, více sexu! – prý…), která by měla seriálu dát sílu neubrat na nasazeném tempu. Podobnými změnami ostatně prošel nejeden sitcom – stačí si vzpomenout na již zmiňovaný starý dobrý M.A.S.H., kterému tak vystačila šťáva na neuvěřitelných jedenáct sezón…

Budu držet palce. Mě osobně Ally až podezřele baví. A nechat se bavit ještě dalších sedm let by nebylo vůbec špatné…

Web:

Oficiální prezentace

Souhrnné informace serveru IMDB

Hlášky (v angličtině)

České stránky:

http://www.czech-tv.cz/porady/prevzate/ally_mcbealova.htm (Česká televize)

http://www.ally.fbi.cz/ (zde najdete, mimo jiné, též řadu dialogů a situací, zaznamenaných ve formátu mp3, avi…)

http://www.cmail.cz/allymcbeal (trochu chudý, možná mrtvý sajt…)


JAKUB MACEK

 

spřátelené stránky:
www.bundastránky.cz Friends Again Brutální Nikita Průvodce seriálem Dawsonův svět Roswell Městečko South Park Melrose Place Buffy - Přemoľitelka upírů
Jennifer Lopez Brutální Nikita RED DWARF - Červený Trpaslík Sex ve městě Simpsonovi ER - Pohotovost OUTER LIMITS - krajní meze Průvodce seriálem Směr Jih - dueSouth

Valid CSS!

Valid HTML 4.01!
     Ally McBeal ™ a © (nebo copyright) Fox. Všechna práva vyhrazena. Reprodukce, duplikace, či distribuce v jakékoli formě je přísně zakázána.
Tyto stránky ani jejich obsah nejsou autorizovány společností Fox či jinými vlastníky práv k produktům na těchto stránkách se vyskytujícím.

copyright © crudo 2000-2024 | všechna práva vyhrazena | crudo@crudo.cz | Projekt Pinknet | http://www.ally.cz